About

Ana Dall’Ara‑Majek

sound artist | composer

About

BIO / PRESS

SHORT BIO - ENGLISH
Ana Dall’Ara-Majek is a composer and sound artist living in Montreal. She is interested to the study of how instrumental, electroacoustic and computational-thinking approaches interact in music. She’s been active for composing electroacoustic/mixte pieces and performing live electronic music. She performs regularly with her groups Jane/KIN, ILEA and blablaTrains as an electronic musician and Theremin player.
Recently she collaborated on AuXauralities, a intersectoral project for the development of sound installations with meta-materials. Her work is published at Kohlenstoff Records and Empreintes DIGITALes.

COURTE BIO - FRANÇAIS
Ana Dall’Ara-Majek est une compositrice et artiste sonore vivant à Montréal. Elle s’intéresse à l’interaction des pensées instrumentale, électroacoustique et informatique dans la composition musicale. Elle est active dans les domaines de la composition électroacoustique/mixte et la performance de musique électronique en temps réel. Elle joue régulièrement avec ses groupes Jane/KIN, ILEA et blablaTrains comme musicienne laptop et Théréministe.
Récemment, elle a collaboré pour AuXauralités, un projet intersectoriel pour le développement d’installations sonores avec des métamatériaux. Son travail a été publié chez Kohlenstoff Records et Empreintes DIGITALes.



photo © Luc Delorme, 2017


COMPLETE BIO - ENGLISH
Ana Dall’Ara-Majek is a composer and sound artist living in Montreal. She is dedicated to the study of how instrumental, electroacoustic and computational-thinking approaches interact in music. She performs regularly as an electronic musician and Theremin player with groups Jane/KIN, ILÉA and blablaTrains. She is also a visiting professor at University of Montreal where she’s teaching composition at the digital music department.

In 2014 she released her first solo album Air (Kohlenstoff records) where she explored the hybridization of breath, voices, instruments and electronics. In 2018 she released Nano-Cosmos (Empreintes DIGITALes), an album tribute to insects, small arthropods and microorganisms. She also collaborated on theatre, dance and film projects such as: Habitat (2019-20, Szabo), Crying in Public (2018, Tafel), Laborintus (2011, Raffinot), as well as working with chamber ensembles including Architek, Paramirabo, SuperMusique, Quasar, Ensemble AKA, Les Percussions de Strasbourg, Sixtrum, Lunatics at Large, and TM+, where she explores different ways of interaction between the acoustic and digital worlds.
In 2020-21 she created sound installations within the project AuXauralities (P-A. Gauthier) with the support of Fonds de Recherche du Québec. This intersectional collaboration of artists and acousticians aims to develop prototype-works with metamaterials that were presented at Sporobole’s BetaLab in 2020 and FIMAV in 2021.

Her works have been distinguished by numerous awards and have been presented at international festivals such as: L’Espace du Son (Belgium), Multiphonies GRM (France), NYCEMF (USA), The Engine Room (UK), Akousma (Canada), Manca (France), SAT Symposium IX (Canada), Cube Fest (USA), Cut & Splice (UK), Elektro Arts (Romania), Sincrónic (Spain), Mantis (UK), Darmstadt Festival (Germany), Klang Copenhagen (Denmark), M/A Intermedia (Italy).

http://amajeka.free.fr/
https://electrocd.com/en/artiste/dallaramajek_an/Ana_Dall_Ara-Majek


BIO COMPLETE - FRANÇAIS
Ana Dall’Ara-Majek est une compositrice et artiste sonore vivant à Montréal (Québec). Elle se consacre à l’étude de l’interaction entre les pensées instrumentale, électroacoustique et informatique dans la composition musicale. Elle joue régulièrement en tant que musicienne électronique et Théréministe dans les groupes Jane/KIN, ILÉA et blablaTrains. Elle est également professeure invitée à l’Université de Montréal où elle enseigne la composition dans le département des musiques numériques.

En 2014, elle sort son premier album solo Air (Kohlenstoff records) où elle explore l’hybridation entre souffles, voix, instruments et électronique. En 2018 elle sort Nano-Cosmos (Empreintes DIGITALes), un album rendant hommage aux insectes, aux petits arthropodes et aux micro-organismes. Elle a également collaboré dans des projets de danse tels que Habitat (2019-20, Szabo), Crying in Public (2018, Tafel) et Laborintus (2011, Raffinot), ainsi qu’avec des ensembles de chambre tels que Architek, Paramirabo, SuperMusique, Quasar, Les Percussions de Strasbourg, Sixtrum, Lunatics at Large et TM+, où elle explore différentes voies d’interaction entre les mondes acoustique et numérique.
En 2020-21 elle a créé des installations sonores au sein du projet AuXauralités (P-A. Gauthier) avec le soutien du Fonds de Recherche du Québec. Cette collaboration intersectiorielle d’artistes et acousticiens vise à développer des œuvres-prototypes en métamatériaux qui ont été présentées au BetaLab de Sporobole en 2020 et au FIMAV en 2021.

Ses œuvres se sont distinguées par de nombreux prix et ont été jouées dans des festivals internationaux tels que: L’Espace du son (Belgique), Multiphonies GRM (France), NYCEMF (ÉU), The Engine Room (RU), Akousma (Canada), Manca (France), SAT Symposium IX (Canada), Cube Fest (ÉU), Cut & Splice (RU), Elektro Arts (Roumanie), Síncronic (Espagne), Mantis (RU), Darmstadt Festival (Allemagne), Klang Copenhagen (Danemark), M/A Intermedia (Italie).

http://amajeka.free.fr/
https://electrocd.com/en/artiste/dallaramajek_an/Ana_Dall_Ara-Majek

 

photo © André Parmentier, 2015


photo © André Parmentier, 2017


photo © André Parmentier, 2017


photo © André Parmentier, 2020

 

PRESS

"a rare and captivating sonic exuberance that disarms criticism"

Richard Barrett - Tempo (2020)

"ear-tickling electroacoustic beauty"

Kevin Press - Badd Press (2018)

"What a mesmerizing splendor!"

Jan Willem - De Subjectivisten (2018)

"full of provocative contrasts and a whole palette of imaginative pictures."

Z .K. Slaby - His Voice (2018)

"...danno magicamente origine a una particellare forma di vita."

Michele Saran - Ondarock (2018)

"...a universe quite distinct, both familiar and inscrutable, everyday and utterly alien."

Robert Barry - The Wire (2018)

"elementi di incredible spazialità"

Mirco Salvadori - Rockerilla (2018)

"dit ist werkelijk een film voor de oren!"

RVP - Gonzo Circus (2018)

"Most enjoyable!"

Frans de Waard - Vital (2018)

"What the recording truly has in its pocket is its ability to throw the listener off guard, into an imaginary morphing world where nothing is at it initially appears. En garde, for a truly astonishing record!"

TJ Norris - Tone Shift (2018)

"a nicely immersive bit of complex soundscaping that you really can get into."

Stuart Bruce - Chain DLK (2018)

"conte abstrait à la volupté micro-labyrinthique. Envoûtant."

Roland Torres - Silence and Sound (2018)

"It’s one thing to bring together a palette of interesting sounds. It’s another thing to piece them together in a manner that draws out thought-provoking contrasts and surprising connections. Nano-Cosmos has plenty of all this."

Kevin Press - Badd Press (2018)

"La musique d’Ana Dall’Ara-Majek se meut principalement dans un univers assez évanescent, plutôt atmosphérique que heurté."

Pierre Durr - Revue & Corrigée (2015)

"La musique d’Ana Dall’Ara-Majek déborde d’imagination et de surprises, altérant continuellement la matière et les textures, de par l’équilibre acéré entre vocaux et instrumentation classique et électronique, jouant sur les instant de répit et l’instabilité en sursauts. Fascinant."

Roland Torres - Silence and Sound (2015)