About

Ana Dall’Ara‑Majek

sound artist | composer

About

BIO / PRESS

SHORT BIO - ENGLISH
Ana Dall’Ara-Majek is a composer and sound artist living in Montreal. She is interested to the study of how instrumental, electroacoustic and computational-thinking approaches interact in music. She’s been active for composing electroacoustic/mixte pieces and performing live electronic music. She performs regularly with her groups Jane/KIN, ILEA and blablaTrains as an electronic musician and Theremin player.
Recently she collaborated on AuXauralities, a intersectoral project for the development of sound installations with meta-materials. Her work is published at Kohlenstoff Records and Empreintes DIGITALes.

COURTE BIO - FRANÇAIS
Ana Dall’Ara-Majek est une compositrice et artiste sonore vivant à Montréal. Elle s’intéresse à l’interaction des pensées instrumentale, électroacoustique et informatique dans la composition musicale. Elle est active dans les domaines de la composition électroacoustique/mixte et la performance de musique électronique en temps réel. Elle joue régulièrement avec ses groupes Jane/KIN, ILEA et blablaTrains comme musicienne laptop et Théréministe.
Récemment, elle a collaboré pour AuXauralités, un projet intersectoriel pour le développement d’installations sonores avec des métamatériaux. Son travail a été publié chez Kohlenstoff Records et Empreintes DIGITALes.



photo © Luc Delorme, 2017


COMPLETE BIO - ENGLISH

Ana Dall’Ara-Majek is a composer and sound artist living in Montréal (Québec). She is interested in the study of how instrumental, electroacoustic and computational-thinking approaches interact in musical composition. Her studies took place between France (with Christine Groult, José Manuel López López, and Philippe Leroux) and Québec (with Robert Normandeau, and Pierre Michaud). In 2016, she obtained a doctorate in composition from the Université de Montréal, where she also taught a number of courses in the digital music section.

Her works have been presented at numerous festivals, including: GRM’s Multiphonies (France), L’Espace du son (Belgium), The Engine Room (UK), Akousma (Québec), Internationale Ferienkurse für Neue Musik (Germany), Elektro Arts (Romania), Symposium IX (Québec), Sonic Matters (Switzerland), PULS (Norway), and Norbergfestival (Sweden).

She is active in the fields of electroacoustic / mixed composition and live electronic music performance. She regularly performs with Ensemble ILÉA, blablaTrains, and Jane/KIN as thereminist and electronic musician.

Her activities also include collaborations with chamber ensembles such as Architek Percussion, Ensemble Paramirabo, Quasar, Whim Ensemble, Ensemble AKA, Les Percussions de Strasbourg, Sixtrum, Taller Sonoro, and Lunatics at Large.

In 2020-21, she produced her first sound installations as part of the intersectoral project AuXauralités led by Philippe-Aubert Gauthier, which aim was to integrate metamaterials into the artistic realm.

Her articles focus mainly on musical analysis and compositional approaches (eOrema Journal in 2014; Magison in 2016; Circuit, musiques contemporaines in 2018, ’20 and ’23) as well as analog and digital gestural instruments (NIME in 2019 and ’21). Her musical work is published by Kohlenstoff Records, Éditions Henri Lemoine, and empreintes DIGITALes.

[English translation: Stephanie Moore, x-23]


BIO COMPLÈTE - FRANÇAIS

Ana Dall’Ara-Majek est une compositrice et artiste sonore vivant à Montréal (Québec). Elle s’intéresse à l’étude de l’interaction entre les pensées instrumentale, électroacoustique et informatique dans la composition musicale. Son parcours d’études s’est articulé entre la France (avec Christine Groult, José Manuel López López et Philippe Leroux) et le Québec (avec Robert Normandeau et Pierre Michaud). Elle a obtenu en 2016 un Doctorat en composition à l’Université de Montréal, où elle a aussi enseigné plusieurs cours dans le secteur des musiques numériques.

Ses œuvres ont été jouées dans nombreux festivals tels que: Multiphonies — GRM (France), L’Espace du son (Belgique), The Engine Room (RU), Akousma (Québec), Internationale Ferienkurse für Neue Musik (Allemagne), Elektro Arts (Roumanie), Symposium IX (Québec), Sonic Matters (Suisse), PULS (Norvège) et Norbergfestival (Suède).

Elle est active dans les domaines de la composition électroacoustique / mixte et de la performance de musique électronique en temps réel. Elle joue régulièrement avec l’Ensemble ILÉA, blablaTrains et Jane/KIN en tant que théréministe et musicienne électronique.

Son activité compte aussi des collaborations avec des formations de chambre telles que Architek Percussion, Ensemble Paramirabo, Quasar, Whim Ensemble, Ensemble AKA, Les Percussions de Strasbourg, Sixtrum, Taller Sonoro et Lunatics at Large.

En 2020-21, elle a réalisé ses premières installations sonores dans le cadre du projet intersectoriel AuXauralités dirigé par Philippe-Aubert Gauthier, dont l’objectif était d’intégrer les métamatériaux dans le domaine artistique.

Ses articles portent principalement sur l’analyse musicale et les démarches de composition (eOrema Journal en 2014; Magison en 2016; Circuit, musiques contemporaines en 2018, 2020 et 2023) ainsi que sur les instruments gestuels analogiques et numériques (NIME en 2019 et 2021). Son travail musical est publié chez Kohlenstoff Records, Éditions Henri Lemoine et empreintes DIGITALes.


 

PHOTOS

(open images on a new tab for full size)

photo © André Parmentier, 2020



photo © André Parmentier, 2017



photo © André Parmentier, 2017



photo © André Parmentier, 2015



 

PRESS

"a rare and captivating sonic exuberance that disarms criticism"

Richard Barrett - Tempo (2020)

"ear-tickling electroacoustic beauty"

Kevin Press - Badd Press (2018)

"What a mesmerizing splendor!"

Jan Willem - De Subjectivisten (2018)

"full of provocative contrasts and a whole palette of imaginative pictures."

Z .K. Slaby - His Voice (2018)

"...danno magicamente origine a una particellare forma di vita."

Michele Saran - Ondarock (2018)

"...a universe quite distinct, both familiar and inscrutable, everyday and utterly alien."

Robert Barry - The Wire (2018)

"elementi di incredible spazialità"

Mirco Salvadori - Rockerilla (2018)

"dit ist werkelijk een film voor de oren!"

RVP - Gonzo Circus (2018)

"Most enjoyable!"

Frans de Waard - Vital (2018)

"What the recording truly has in its pocket is its ability to throw the listener off guard, into an imaginary morphing world where nothing is at it initially appears. En garde, for a truly astonishing record!"

TJ Norris - Tone Shift (2018)

"a nicely immersive bit of complex soundscaping that you really can get into."

Stuart Bruce - Chain DLK (2018)

"conte abstrait à la volupté micro-labyrinthique. Envoûtant."

Roland Torres - Silence and Sound (2018)

"It’s one thing to bring together a palette of interesting sounds. It’s another thing to piece them together in a manner that draws out thought-provoking contrasts and surprising connections. Nano-Cosmos has plenty of all this."

Kevin Press - Badd Press (2018)

"La musique d’Ana Dall’Ara-Majek se meut principalement dans un univers assez évanescent, plutôt atmosphérique que heurté."

Pierre Durr - Revue & Corrigée (2015)

"La musique d’Ana Dall’Ara-Majek déborde d’imagination et de surprises, altérant continuellement la matière et les textures, de par l’équilibre acéré entre vocaux et instrumentation classique et électronique, jouant sur les instant de répit et l’instabilité en sursauts. Fascinant."

Roland Torres - Silence and Sound (2015)